aNA PunYa SukA suKa lar...

CorEtaN DuniA dARi InsaN YaNG beLajaR MeNGenaL DuNia....

Wednesday, February 18, 2009

jejak sejarah bumi kita

Posted by kAka dE QuE
















weekend yg lepas aku smpat menjejaki 1 lagi tempat sejarah yg ada di tempat aku..mana lagi kt area tepeng lar, tp tmpat yg aku jejak ni berada dipggir bandar tepeng gak..kt area matang...tempat sejarah tu dikenali kota ngah ibrahim...musti penah dgr kan... mmg menarik tok sapa2 nk kenal sejarah negeri perak khususnya...mai pakat g...
nk tau cam ne larut dpt nama?
dlu ada sekor gajah namanya si larut. asal gajah ni dr area lubok merbau. gajah ni plak sbnarnya milik dato long jaa'far. tetiba dlm beberapa hari si larut ni ilang dr jagaan tuannya, then apabila org jumpa kembali, mereka nmpak kaki si larut ni disaluti ngan ketulan2 lumpur yang keras. masa tu long jaafar ni mana tau bnda yg ada kat kaki gajahnya tu apa bendanya lalu tp bila dia tnya pada yg pakar maka benda yg dijumpai pada kaki gajah tu lah dinamakan bijih timah. sejak ari tu bermulalah era pencarian bijih timah di sekitar kawasan tepeng. jadi kawasan larut yang ada sekarang ni dinamakan sempena nama gajah milik long jaafar tu. dalam pada itu, seekor gajah yg ada kat zoo tepeng sekarang pun diberikan nama larut gak.
jadi merujuk kempen yg dijalankan oleh kerajaan skrg jom kita Zoom Malaysia!!! byk lagi
tempat yg nk aku lawati..tggu...

lepas ni aku citer pasai mee udang plak..hehe









2 comments:

Nurul Fahri said...

Salam ziarah..

:D

Saya mahu kurus said...

sejak bile plak ko pandai mengabadikan aktiviti2 ko dlm blog ni...mcm x percaya aku..ko ni kucai ke??